باید با مردم یکی شویم

تهمینه انصاری-شهروند| دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر با همتای خود، جوزف دهور، رئیس صلیب‌سرخ سودان‌جنوبی دیدار کرد. در این دیدار دکتر پیوندی با اشاره به قدمت بالغ بر 100ساله این جمعیت بیان کرد: کشور ایران شرایط اقلیمی خاصی دارد و جمعیت هلال‌احمر به دلیل این شرایط توانمندی‌های بسیاری در طول سال‌های گذشته به دست آورده است. جمعیت هلال‌احمر ایران، جمعیت قدرتمندی در منطقه است که علاوه بر حل مسائل و مشکلات خود، به سایر مناطق اعم از خاورمیانه و آفریقا نیز امدادرسانی کرده است. وی افزود: براساس اهداف عالی جمعیت هلال‌احمر و نهضت جهانی صلیب‌سرخ، جمعیت هلال‌احمر ایران در تلاش است تا با توانمندی بالا به‌عنوان سازمان معین، کمک‌رسانی را در اولویت‌های خود قرار دهد.
همکاری مطلوب با فدراسیون و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ
پیوندی با اشاره به حادثه‌خیزبودن کشور ایران اظهار داشت: با توجه به گستردگی و پهناوری، از 44 حادثه جهانی، کشور ایران به‌طور بالقوه احتمال وقوع تعداد 30 حادثه از این 44 حادثه را در خود دارد. به همین دلیل واحدهای مختلف و متنوعی ازجمله امدادونجات، پاسخگویی به سوانح و حوادث، تولید اقلام دارویی و امدادی و آموزش داوطلبان را برای مقابله با این نوع از سوانح شکل داده است. در تمامی این امور تلاش شده است تا براساس اهداف جهانی هلال و به‌عنوان یک کشور اسلامی، نه‌تنها به بررسی مشکلات داخلی کشور، بلکه به بررسی و حل مسائل دیگر کشورها نیز پرداخته شود. نظیر این اهداف را می‌توان در امدادرسانی‌های این جمعیت به سیل پاکستان، خشکسالی سومالی، منازعات عراق و یمن دست یافت. رئیس جمعیت هلال‌احمر با توضیح فعالیت‌های بین‌المللی این جمعیت در خارج از کشور گفت: گستره خدمات این جمعیت به خارج از مرزها و 14 کشور دنیا و واحدهای درمانی این جمعیت مستقر در این کشورها می‌رسد. همکاری مطلوب با فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ منجر به استفاده ما از این دو نهاد مردمی در جهت کمک‌رسانی و بالعکس شده است. پیوندی ضمن امیدواری از همکاری‌های بیشتر برای رفع مشکلات کشور سودان‌جنوبی ادامه داد: براساس اهداف هلال حاضر هستیم با شما تفاهمنامه‌ای برای دستاوردها و همکاری‌های بیشتر داشته باشیم. این همکاری می‌تواند آموزش داوطلبان تا افزایش تاب‌آوری مردم در زمان خطر و بحران برای کاهش درد و رنج مردم را شامل شود.
امیدواریم بتوانیم از کمک‌های هلال ایران بهره‌مند شویم


جوزف دهور، رئیس صلیب‌سرخ سودان‌جنوبی نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشور ایران و آگاهی از فعالیت‌های بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر ایران گفت: در ‌سال 2014 در ژنو برنامه‌ای با حمایت فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و کمیته بین‌المللی تشکیل شد. در آن برنامه فهرستی از جمعیت‌های قوی برای کمک به سایر جمعیت‌ها نام برده شد که ایران هم در بین این جمعیت‌ها بود. وی در توضیح مختصری از جمعیت هلال‌احمر سودان‌جنوبی عنوان کرد: جمعیت هلال‌احمر سودان‌جنوبی جمعیت جوانی است که کمبودهای بسیاری در خود دارد. در‌ سال 2011 این جمعیت تشکیل و در ‌سال 2013 شورای نمایندگان توسط کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ این جمعیت را به رسمیت شناخت. در طی این مدت ما سعی کرده‌ایم با وجود فعالیت‌های دشوار داوطلبان، با شرکای خود نیز فعالیت داشته باشیم و امیدواریم این همکاری با شما نیز ادامه پیدا کند. ظرفیتی که ما در ایران از جمعیت هلال‌احمر از نزدیک مشاهده کردیم، با ظرفیت صلیب‌سرخ سودان‌جنوبی تفاوت بسیاری دارد. صلیب‌سرخ سودان‌جنوبی آماده امضای تفاهمنامه است. براساس این تفاهمنامه، ما می‌توانیم با وزارت امور خارجه و دولت سودان‌جنوبی صحبت و آنها را متقاعد و زمینه‌ها را بازگو کنیم. به ‌هرحال این بر کسی پوشیده نیست که جمعیت‌های مردمی با دولت همکاری نزدیکی دارند و ما نیز همچون سایر جمعیت‌ها، باید این همکاری را داشته باشیم. ما امیدواریم بتوانیم از کمک‌های جمعیت‌های هلال‌احمر ایران نیز بهره ببریم. جوزف دهور افزود: براساس قراردادهای ژنو و تمامی توافقنامه‌ها و قوانین داخلی کشور، به ما این امکان داده شده تا به افراد نیازمند کمک کنیم و امیدواریم در این راستا بتوانیم کمک کنیم. در بازدیدهایی که داشته‌ایم، زمینه‌های همکاری فراوانی یافته‌ایم که طبق اولویت‌های خود مانند چشم‌پزشکی مجتمع درمانی هلال ایران، نساجی و سازمان امدادونجات خواستار ارتقای جمعیت خود هستیم.
تلاش برای رفع مشکلات
دکتر علی‌اصغر پیوندی نیز در پایان در پاسخ به همتای خود تصریح کرد: تمامی نیازها و اولویت‌های خود را برای همکاری‌های ادامه‌دار طبقه‌بندی کنید. ما به مشکلات و مسائل شما اشراف داریم و کمک برای رفع آنها باعث مسرت ماست. حوزه‌های همکاری ما را می‌توان در نساجی، امداد و نجات و درمانی جای داد. صلیب‌سرخ سودان جنوبی نیز تجارت و توانمندی‌های فراوانی دارد که می‌تواند با ما به اشتراک بگذارد. تمامی این توانمندی‌ها به دلیل رابطه نزدیک با مردم است و نتیجه آن دو‌میلیون داوطلب ما و نمونه آن امدادرسانی‌های اخیر این جمعیت به مسلمانان روهینگیای کشور میانمار است. رئیس جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با «شهروند»: باید با مردم یکی شویم
  «شهروند» می‌تواند به اهداف هلال کمک کند       «شهروند» پیشانی و نقطه اصلی ارتباط ما با مردم است دکتر علی‌اصغر پیوندی در حاشیه این دیدار در پاسخ به خبرنگار «شهروند» درخصوص بهره‌وری از ابزارهای اطلاع‌رسانی در دوره ریاست جدید ایشان، بیان کرد: تمام هدف ما در هلال‌احمر این است که در جهت اهداف حاکمیت نظام حرکت کنیم و در عین حال ارتباطمان با مردم را نزدیک‌تر و از کمک‌های مردم استفاده کنیم. بنابراین در رسانه و روزنامه همه باید در این جهت حرکت کنیم و وظیفه‌ای جز این نداریم. اگر بودجه‌ای داریم باید در جهت اهداف هفت‌گانه هلال حرکت کنیم. رسانه هم نقش مهمی دارد؛ می‌تواند ما را به مردم بشناساند و نزدیک‌تر کند. من احساس می‌کنم هنوز نتوانسته‌ایم با مردم ارتباط صمیمی و نزدیک‌تری داشته باشیم. درست است که هلال میان مردم به‌عنوان ارگانی که قابل اعتماد است، آبروی خوبی دارد و در جهت کاهش آلام مردم حرکت می‌کند، ولی باز هم هنوز جای کار وجود دارد.
پیوندی ادامه داد: ملاک فرد نیست، ملاک اهداف جمعیت است و این‌که باید با مردم یکی شویم. اساس کار وجودی ما رضایت مردم است، بنابراین رسانه‌ها باید نقش مهمتری را ایفا کنند. من کار روابط‌عمومی و رسانه‌ها را دنبال می‌کنم و پیگیر این هستم که دیگران چه می‌گویند و اگر یک انتقاد منطقی است، پاسخ بدهم. شهروند ویترین و پیشانی ما و نقطه اصلی ارتباط ما با توده مردم است. توده مردم ممکن است سایت ما را نخوانند یا در کانال تلگرام ما عضو نباشند اما تیتر روزنامه «شهروند» را می‌بینند بنابراین، این روزنامه خیلی می‌تواند به اهداف هلال کمک کند، نه اهداف فرد خاصی؛ بنابراین باید حرکت خیلی جدی‌تری را شروع کند. الان بحث میانمار خیلی مهم است و از اهداف هلال‌احمر است؛ بنابراین باید در این زمینه کار انجام داد و اهداف هلال را در محتوای روزنامه دید.